marihuana vs. alkohol
Pavel
Dobrý den!
Nevím, na koho se mám obrátit, abych dostal relevantní odpověď a tak to zkouším u Vás. Mohli byste mi, prosím, napsat Váš názor na častou výmluvu kuřáků marihuany? Často slýchávám, že je alkohol stejný, ne-li horší, než marihuana. Nemluvím teď o častém užívání obou. Jedná se mi o občasné užívání. Třeba jednou za týden 1 pivo vs. 1 joint a proč? Zajímá mě to i z pohledu učitele, abych případně mohl argumentovat žákům.
Mockrát děkuji za případnou odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Pavle,
otázka, kterou kladete, není neobvyklá. Moje odpověď bude možná poněkud obsáhlejší, než byste čekal. Pokud očekáváte jasnou a jednoduchou odpověď, že pivo je horší než joint, nebo joint horší než jedno pivo, s jednoduchým argumentem, nedočkáte se jí.
Pokusím se odpověď strukturovat do jednotlivých bodů. Snad tak bude srozumitelnější.
1. Marihuana je oproti alkoholu nelegální a to v jakémkoli věku, držení této drogy je trestné, stejně jako její distribuce. Alkohol je v tomto směru legální, nelegální je vlastně "pouze" podání lidem mladším 18 let. S nelegalitou marihuany se pojí řada dalších rizik. Tím, že je nelegální, nemůžete zaručit její složení, kvalitu, tedy ani pravidelný víkendový uživatel nemá stoprocentní jistotu, že to, co se po užití stane, bude "to samé, co minule". Druhá věc, která souvisí s nelegalitou marihuany je i to, že lidé, kteří jí distribuují se pohybují za hranicí zákona a mají tak možná o něco častěji blíže k tomu, porušovat zákon i v jiných oblastech. Možná půjde o distribuci dalších látek - např. tablety extáze, či jiné, nebo jinou trestnou činnost. Osobně právě tento bod považuji pokud jde o nebezpečnost marihuany za nejpodstatnější.
2. Je rozdíl mezi tím, když je mi 25 nebo 30 a užívám pravidelně již nějakou dobu o víkendech marihuanu, a tím, jestli je mi 15 a s marihuanou začínám. Z mého pohledu je riziko nějakého špatného tripu nebo nezachycení potíží včas větší právě v mladším věku, kdy mám s drogou malé zkušenosti. Hraje v tom roli i to, že u marihuany jako halucinogenu, hraje významnou roli set a setting - tedy moje vlastní vnitřní nastavení, očekávání prožitku, dění v době intoxikace, lidé kolem mne a to co se po dobu intoxikace třeba i nečekaně stane. Pokud je člověk zkušený, pravděpodobnost potíží je menší než u nováčka. Obdobné je to však i u alkoholu. Nejspíš každý dospělý zná ze svého okolí nějaký příběh spojený s otravou alkoholem (není až tak výjimečné, že dotyčnému není ani 18 let), což je život ohrožující stav. Marihuana při užití kouřením vyvolává změněný stav velmi rychle, je snadnější "přestat včas", když mám pocit, že je toho na mne moc. Alkohol má efekt zpožděný, v tom je také jeho větší riziko. Užití marihuany snědením nese však riziko obdobné, i zde nastupuje efekt se zpožděním a může být silnější, než jaký měl dotyčný v plánu.
3. Každý z nás je jedinečný - pro někoho může být marihuana skutečně velmi riziková i po jednorázovém užití. To samé ale platí i u alkoholu. Pokud to přeženete jednorázově s tím nebo oním, může to vždy dopadnout velmi špatně.
4. Obecně je srovnání dvou látek komplikované. Umím si představit, že po požití 1 dcl piva bude člověk "méně ovlivněn" než po 1 potažení z jointa, ale neumím takovou informaci interpretovat jasně v neprospěch marihuany a prospěch alkoholu.
5. Alkohol i marihuana mají při jednorázovém požití vliv na kognitivní funkce, riziko dopravní nehody se zdá však být vyšší u alkoholu, než marihuany. Řidiči pod vlivem marihuany jezdí opatrněji, pod vlivem alkoholu bývají lidé naopak i agresivnější.
6. Obě látky mají svá rizika. Při dlouhodobém užívání vysokých dávek způsobují zdravotní komplikace, ale domnívám se, že alkohol je z hlediska zdravotního nebezpečnější.
Shrnu-li a opravdu hodně zjednoduším odpověď do dvou vět, bude znít nejspíš takto:
Porovnám-li rizikovost marihuany s alkoholem, pak nesporným rizikem u marihuany je její nelegálnost (a na ni navazující - viz bod 1). Pokud jde o zdravotní rizika, považuji za rizikovější alkohol, ovšem i užívání marihuany má svá zdravotní rizika!!
Nerada bych, aby odpověď vyzněla jednoznačně lépe a bezpečně pro kteroukoli z těchto látek, protože ani jedna bezpečná není! A pokud toto téma řešíte se studenty, doporučuji probrat s nimi podrobně rizika každé z těchto látek a nechat na nich, aby si udělali názor.
Podobné otázky jsou zdánlivě jednoduché a nabízí se vybrat jednu z látek jako bezpečnou či bezpečnější. Odpovědi však nejsou jednoduché a dost možná by se ani odborníci napříč spektrem služeb zcela neshodli. I proto budu ráda, když se ozvete, jestli vám byla odpověď užitečná.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.