Sestra 40-těžká závislost pervitin a automaty
Ivana
Dobrý den, ještě jednou Vás poprosím o radu. Moje závislá sestra se včera pokusila o sebevraždu. Myslím, že to nemyslela úplně vážně, protože než spolykala léky, všem nám to napsala sms a se mnou dokázala komunikovat, kde vlastně je. Našli jsme ji v autě na polní cestě. Teď je v nemocnici na Jipu. Říkala jsem sim, že moje pomoc končí, ale žít s vědomím, že jsem věděla nechala ji umřít, to nešlo. Můj cíl je teď takový: myslím, že ji z nemocnice převezou a psychiatrii. A pokud bude chtít, jsem ochotna ji pomoci vyhledat komunitu. Jestli nebude chtít s tou sbalenou taškou vlastně může jít sama pryč. Co myslíte? Děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Ivano, zdravím Vás,
dobře, že píšete. Pokus o sebevraždu je vážná věc, ať už ji člověk myslel vážne, nebo byla demonstrativním, zoufalým voláním o pomoc.
Že jste sestru zachránila si zaslouží úctu a respekt, nijak ale nesouvisí s doporučením ustoupit od kontraproduktivní péče.
S "masáží" sestry, aby šla do terapeutické komunity léčit svoji závislost, určitě počkejte, nechte ji vydechnout. Zkuste sestru nenapodobit, vyhněte se manipulacím.
Své záměry byste měla konzultovat s ošetřujícími lékaři psychiatrického oddělení, kde snad nějaký čas pobude.
Do terapeutické komununity by čerstvě po suicidálním pokusu, sestru tak, či tak, nepřijali.
Nastupující klient musí být alespoň základně stabilizovaný, aby mohl v náročném terapeutickém systému obstát, zapojil se do společné práce i vlastní terapie a zároveň nekomplikoval léčbu ostatních členů a chod komunity.
Otázkou je, jak dlouho Vaše sestra na psychiatrii vydrží. Může velmi záhy podepsat revers a odejít.
Podle toho, co píšete, jste dosud nevyužila naše doporučení, promluvit si a konzultovat situaci s odborníky, na které jsme Vám posílali kontakty. To je zásadní chyba.
Jestli toužíte po skutečné pomoci sestře, pak naše doporučení nepodceňujte, jinak byste mohla způsobit více škod, než užitku. A to nejen na sestře, ale stejně tak i vůči sobě samé a Vašim nejbližším.
Nechte se inspirovat, neukvapujte se ve vypjaté situaci.
V opačném případě z dění okolo sestry raději ustupte.
Sestře můžete říci, bez výčitek a vypjatých emocí, že ji máte ráda, že Vám jeji osud není lhostejný. Nabídnout jí podporu a pomoc, v případě, že se půjde léčit. Jinak ne.
Teď sestře dopřejte klid. Potřebujete ošetřit především samu sebe.
Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko pomůže někomu dalšímu.
Přeji Vám i sestře vše dobré,
Amrit Sen.