jak nefetovat
Nik
Dobry den. cca jeden a ctvrt roku snupu pecko. Nezacal jsem s uzivanim kvuli nejakemu osobnimu nrbo jinemu problemu, ale protoze jsem byl hloupej a naivni a uveril \"kamaradovi\", ktery me furt balamutil tim, ze zkusit se da vse a ze po jedny care zavislost nevznika.Samozrejme se mi stav zalibil a chtl jsem si ho zopakovat. nejdriv jednu caru mesicne, pote jeden vikend mesicne nyni uz fetuji temer kazdy vikend a prestava se mi to libit. cca posledni 3 mesice si rikam ze naposled pak uz ne,ale samozrejme opak je pravdou. Jak povznest sve telo a mysl, aby k droze nesmerovaly myslenky a nepovzbuzovali chut se sjet? existuje nejaka pomoc jen textovou formou?(nechci chodit na sezeni, chci se poprat sam) a je vubec nejaka sance na uspech bez lekarske pomoci? Dekuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Niku,
takhle na dálku vám nikdo žádnou zaručenou radu nedá. Možná popíše svoji zkušenost. Ale každý jsme jiný, stejně tak i vaše cesta k nebo od pervitinu bude jiná. Píšete, že nemáte osobní problémy, které by vás k droze dovedly. Vypadá to, že to byla hlavně zvědavost. Přesto vás pervitin dokázal okouzlit. U pervitinu jsou to právě často pocity energie, zvýšeného sebevědomí, pocit, že všechno zvládnu apod., které člověka znovu a znovu lákají. Co to bylo u vás? Po vyprchání často následuje opak. I proto se člověk v myšlenkách ke stavu na pervitinu vrací, má chuť si znovu dát a sjet se. Je to normální, říká se tomu craving - bažení po droze. Je to jeden z příznaků psychické závislosti. Pokud nad ním budete chtít vyhrát, budete se muset upřímně podívat sám na sebe a svoje chování. Člověk dokáže sám sebe dobře obelhávat a proto může být takový pohled náročný. Někdy to vypadá, že se člověk dostal náhodou ... při podrobnějším pohledu zjistíte, že to vlastně žádná náhoda nebyla (buď šel v čase nebo na místo, kam nemusel, potkal, koho nechtěl apod.). Hodně pomáhá mít někoho blízkého, kdo nebere, s kým můžete trávit čas, upřímně o všem hovořit, kdo vás bez odsouzení podrží, komu můžete zavolat, když budete v úzkých, komu nemusíte lhát.
Já se v praxi setkávám hlavně s lidmi, kteří potřebovali při zbavování se drog odbornou pomoc, často alespoň nějaké poradenství, někdy ale i lékaře, dlouhodobější psychoterapii, středně či dlouhodobou ambulantní či pobytovou léčbu. Řada z nich k tomuto názoru dospěla až po několika neúspěšných samostatných pokusech.
Pro vás by mohlo být užitečné stanovit si nějaká pravidla - např. kolik pokusů, termín, kdy rozhodně budete abstinovat, a pokud ne, pak vyhledat odborníka. Co si o tom myslíte?
Pravdou je, že existuje řada lidí, kteří zvládli s pervitinem skoncovat sami, bez odborné pomoci. Nestojíte-li tedy o osobní kontakt, mohu vám poslat alespoň několik odkazů, které by vás mohly inspirovat.
Svépomocná příručka MUDr. Nešpora
http://www.drnespor.eu/shd06w2.pdf
Bez léčby to jde - práce/knížka Pavla Nepustila o uživatelých pervitinu, kteří přestali brát sami
http://nepustil.narativ.cz/cs/moje-clanky-a-publikace - bohužel není volně přístupná na netu,je třeba zakoupit
Rady pro gamblery, ale lze je použít u jakékoli změny chování
http://gambling.podaneruce.cz/
Po vysazení můžete čekat časté chutě, nervozitu, prudké změny nálad, možná i výbuchy, možná i problémy se spaním, sny o užití pervitinu, noční můry. Pomáhá si dopředu naplánovat čas, zejména pak ten, který jste trávil na pervitinu - pro vás by šlo hlavně o víkendy.
Kdybyste si to s odbornou pomocí rozmyslel, nebojte se znovu napsat. Soudit vás nikdo nebude. Naopak to bude chtít odvahu přiznat si, že to sám nedáte. Případně můžete pomoc hledat na http://drogy.net/databaze-kontaktu/.
Pokud nemáte ve svém okolí nikoho, s kým byste mohl období vysazování sdílet, můžete znovu napsat k nám na poradnu, nebo vyzkoušet i naši poradenskou linku - 283 872 186, dovoláte se do Kontaktního centra Sananim, nelekejte se, až se představí.
A pokud to zvládnete úplně sám, budu moc ráda, když mi dáte vědět, jak to probíhalo, co bylo obtížné a co vám naopak pomohlo. Taková zkušenost je pro nás vzácná.
S přáním všeho dobrého, hodně sil, pevné vůle a trpělivosti,
Gabriela Minařík.