Dcera začala užívat drogy
Kateřina
Dobrý den,
potřebuji poradit, moje dcera se mi při důvěrném rozhovoru přiznala, že užívá drogy, nějaké koule, kde by mělo být všechno, dále zkusila pervitin, nevím co mám dělat, slíbila jsem jí, že to nikomu z rodiny neřeknu. Odbornou pomoc odmítá. S Řekla, že s tím nic neudělám, pokud ona nechce, což je mi jasné, ale zřejmě s tím nechce přestat. Nechci jí brát k odborníkovi, potřebuji nasměrovat, jak s ní hovořit, zda jí nechat, výhrůžky ..... Můžete mi prosím ještě říct, co jsou to ty koule, zda mají účinky spíše tlumící nebo povzbuzující, abych se mohla zaměřit na její chování. Nyní je v prvním ročníku na škole v Praze, kde s tím začala, tedy drogy neužívá celý rok. Děkuji Katka

Odpověděl: Amrit Sen
Paní Kateřino, zdravím Vás.
Chápu Vaši zcela odůvodněnou starost. Pravda je, že zkušeností s drogou, dnes projde většina mladých, v souvislosti s dospíváním, zvědavostí, poznáváním "zakázaného ovoce", nebo se vzpourou proti konformitě. Pro většinu z nich, pokud mají dobrý, zdravý rodinný základ a vyrostli v láskyplných, přijímajících vztazích, to neznamená, že se stanou závislými. Sami přejdou do další etapy dospívání a zrání, bez zjevných následků. Někteří z nich ale drogám propadnou, s neradostnými, často tragickými okolnostmi, které k závislosti na návykových látkách, patří.
Řada rodičů, s nejlepšími úmysly, ale žalostně chybným přístupem, z neznalosti problematiky, nebo dalších příčin, napáchá při podobném zjištění více škod, než užitku. Proto velmi oceňuji Váš přístup a potřebu poradit se z odborníky dříve, než začnete jednat.
"Koule", je slangový výraz, který se většinou používá pro drogu Extázi, obsahující psychostimulační látku MDMA, někdy až s halucinogenními účinky, nebo pro směs podobných látek, často i s nejrůznějšími příměsemi, nezřídka nebezpečnými, kterými distributoři drogu ředí.
Pervitin je psychostimulační droga s mimořádným závislostním potenciálem, která dokáže poměrně rychle člověka rozložit a zničit.
K zmíněným látkám:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/mdma-extaze.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
Internetové poradenství má své limity, proto Vám doporučuji, abyste co nejdříve telefonicky kontaktovala nejbližší službu, která poskytuje poradenství rodičům uživatelů návykových látek a domluvila si termín schůzky. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, jak postupovat, jak s dcerou komunikovat. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Také zda, a jak se můžete pokusit podpořit dceřinu motivaci k pozitivním změnám, včetně toho, jak "ošetřit" sebe samotnou. Každá změna začíná u sebe samého, kdo nedokáže pomoci sobě, těžko se mu to podaří u druhého, tím spíš, blízkého člověka. Nezapomínejte na sebe, "naordinujte" si aktivity, které Vám přináší radost.
Z dotazu usuzuji, že nejste z Prahy. Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na bezplatná zařízení a služby v okolí, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu služby, nesejde tolik na tom, jestli si vyberete adiktologickou ambulanci, kontakní centrum, AT poradnu, nebo podobnou službu, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Jestli to nemáte do Prahy daleko, doporučuji spojit se s pracovníky naší specializované, bezplatné Poradny pro rodiče, domluvit si termín návštěvy a konzultace. Můžete si, v případě potřeby, sjednat průběžnější konzultace, abyste byla "pevnější v kramflecích" a věděla, jak reagovat v situacích, které přinese čas:
Poradna pro rodiče (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Připojuji odkazy Pro rodiče a blízké, ze stránek naší poradny:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html
Přeji Vám i dceři hodně štěstí a vše dobré,
budeme rádi, když dáte vědět, jak si stojíte, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Kdybyste se potřebovala ještě na něco doptat, kdykoli napište,
Amrit Sen.