Odeznění následků
Lada
Dobrý den, chtěla bych se , zjistili jsme že syn kromě kouření marihuany tři měsíce šňupal pervitin. Byli jsme na psych. vyšetření v Bohnicích, kde nám doporučili hospitalizaci, syn však odmítl. Druhý den se přeci jen objednal sám na pobyt. Teď po týdnu už zase o nástupu mluví jako o tom,že ho chceme dostat do blázince apod. Je ochoten chodit na nějakou ambulantní léčbu,ale ta prý podle lékaře není tak účinná. Jde mi o to, že syn trpí panickým strachem, má neustále obavy,že nás někdo sleduje,že nám leze do domu apod.
Stále zamyká vše a všude, neustále kontroluje co kde je,že je to divný. Jak dlouho trvá a jestli vůbec je možný návrat do reálu. Zdá tyto stavy nebude mít neustále. Řekla bych,že i spolupracuje, jelikož byl půl roku nezaměstnaný začal dělat z nudy takovéhle věci. Sám to přizná, hledá práci teď bude u mne v zaměstnání na brigádě dokud nesežene práci na plný úvazek. Jenže s těmito stavy vůbec nevím jak by tam fungoval. Je vůbec šance ,že to zvládneme bez odborné pomoci? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
v takovém případě je naprosto zásadní hlavně to, aby se vyvaroval všech návykových látek, tedy především pervitinu a marihuany, ale i např. větších dávek alkoholu. Jeho psychika je teď hodně křehká a potřebuje se stabilizovat. Nerada bych dávala nějakou diagnózu na dálku, ale pokud se jedná o toxickou psychózu nebo něco podobného - což by odpovídalo příznakům - pak léky mohou výrazně pomoci hlavně na začátku, podle toho, jak jsou potíže silné. Stav by se měl kontinuálně zlepšovat už po několika týdnech a zcela do normy by se měl vrátit cca do půl roku. Stává se, že se pak v zátěžových situacích problémy objeví i později, ale to spíš u dlouhodobých uživatelů.
Pokud je z nějakého důvodu pro syna obtížné nastoupit na léčbu, pak bych doporučila ambulantní léčbu co nejdříve, má to určitě velkou šanci na úspěch - neužíval dlouho a je k ní zřejmě celkem motivovaný. To je často lepší než ústavní léčba, ke které má dotyčný odpor. Pokud ale v PL Bohnice říkají, že je nezbytná hospitalizace, mají k tomu jistě své důvody. Přeci jen syna viděli, vyšetřili...
Pokud by se syn nakonec rozhodl pro ambulantní léčbu, může se obrátit na Adiktologickou ambulanci Sananim (724 521 913) nebo Toxi ambulanci Apolinář (tel. 22496 8207).