Pervitinem ke světlým zítřkům 2
Nespavec
Dobrý den,
Děkuji za nabídku pomoci a za slova podpory v odpovědi na můj minulý dotaz. Psali jste, že budete rádi, když dám vědět, jak mi je, rád bych toho tedy využil k osvětlení svého postoje k problému, k čemuž se tak jako tak chystám už delší dobu.
Jsem potěšen, že jak píšete, není všem dnům konec, a mohu si bez ohledu na své letošní studijní výsledky v budoucnu splnit své sny. Zejména, protože jedním z mých největších snů je vstoupit do aktivní politiky a prosadit legalizaci některých psychotropních látek k volnému prodeji.
Ne, tohle není provokace, ani si neodmítám připustit, že mám nějaký vážný problém týkající se drog. Ovšemže mám problém a značný.
Jenomže ne s tím, že bych bral silné psychostimulanty na podporu paměti a soustředění.
Mám problém s tím, jak k něčemu takovému přistupuje většina lidí.
Víte, já myslím, že pokud jde o tuto problematiku, jsme dosti schizofrenní společnost. Říkáme o sobě, že jsme civilizace orientovaná na výkon, ale naší hlavní tvrdou drogou je alkohol a nejtolerovanější nelegální drogou je marihuana. Na druhou stranu, jakýkoliv silnější psychostimulant nebo nakonec třeba i moderní antidepresiva a podobné látky jsou velkou částí naší veřejnosti stále považovány za \"doping\", nebo přímo za neodpustitelné svinstvo a cestu k sebezničení.
Bohužel jsem ale asi jediný, komu tohle připadá poněkud absurdní.
Jistěže s mou životosprávou nemůžete souhlasit, od toho jste drogová poradna - a máte pravdu, že zrovna užívání pervitinu je velmi nebezpečné, i když z mojí zkušenosti třeba užívání alkoholu je v některých ohledech ještě horší. Pervitin je svými vlastnostmi za hranicí toho, s čím by si většina lidí napáchala více užitku než škody. Je zpočátku velmi silný, ale pak na něj velmi rychle vzniká tolerance a abstinenční příznaky. Je velmi příjemný - poměrně dobře použitelný jako společenská droga a ještě lépe (možná úplně bezkonkurenčně) jako afrodiziakum, což přirozeně svádí k chronickému zneužívání.
Kdybych si mohl psychotropní látky vybírat, pervitinu bych se nejspíš nikdy nedotkl, stejně jako mj. např. heroinu (a většiny opiátů). Místo toho bych spíše preferoval kokain, ale ještě spíše bych jen podle momentální potřeby kombinoval ADD/ADHD medikaci (amfetamin, ritalin), SSRI antidepresiva (možná ještě větší problém, než s nerovnováhou dopaminu, mám s nerovnováhou serotoninu, proto mívám dost často sklony k sebenenávisti) a krátce účinkující benzodiazepiny (při nespavosti nebo záchvatech sociální fobie). Vše uvedené jsem už samozřejmě vyzkoušel také, s dostupností a cenou je to zde ale paradoxně - oproti nebezpečnějším drogám, jako je pervitin - mnohem horší.
Jsem si jist, že být takové látky legální a volně dostupné, tak by vyšly řádově na stovky, nikoliv tisíce Kč, a v pravidelných dávkách by mi umožnily těch posledních pár měsíců Bc. studia zvládnout - přece jen jsem skoro v cílové rovince a mít tento semestr o 1 předmět méně, už bych neměl pocit, že to nejspíše nezvládnu.
Naopak by možná nebylo od věci lidem omezit hlavně přísun alkoholu a marihuany. Jsem přesvědčen, že řada lidí by měla mít zakázáno chlastat (třeba můj otec a velká část příbuzenstva - všichni alkoholici a tak z poloviny kuřáci) a pokud jde o kouření marihuany, podle osobní zkušenosti mi to přijde spíše jako móda nebo životní styl, než-li aktivita k čemukoliv kloudnému použitelná, a jen se potom pomalu hloupne.
Ale tohle by bylo v českém prostředí asi politicky neprůchodné a částečně mám ke vnucování zdravého životního stylu spíše averzi, takže bych raději šířil osvětu typu \"jointa ne, raději ritalin\", ale jinak uživatele nechal žít...
Mohl bych se rozepsat ještě více. Třeba o těch svých snech a touhách, které jsou vesměs hodny osobnosti s psychopatickými rysy, ale já mám zásadní problém, že takovými rysy nedisponuji (psychopat nezná úzkost, kdežto já za střízliva jsem uzlíček nervů). Nebo o tom, jak si sice připadám osamělý a jak mi chybí partnerka (v mém věku asi žádné překvapení), ale vím, že na to, abych si ji poprvé začal hledat, je už ve 23 letech dost pozdě; takže raději hledám způsob, jak tu otravnou potřebu potlačit, než způsob, jak ji uspokojit - a že drogy se opět osvědčily jako v tomto směru velmi efektivní pomoc. Nebo o té vytrvalosti a trpělivosti a schopnosti k provádění velkého počtu malých krůčků, kterou zcela jistě postrádám a obávám se, že většina ostatních v mojí situaci taktéž (těch, kterým jste pomohli, bude možná malé procento, ale zbytek se nikdy ani neodhodlal k tomu, aby vás kontaktoval).
Vím ale, že mám sklony ke grafomanii, což může ostatní okrádat o čas - ve vašem případě o čas, který můžete věnovat takovým lidem, kterým váš přístup k problematice nejspíše pomůže lépe, než mně.
Já jsem pravděpodobně (alespoň v některých směrech) už ztracený případ.
Přesto však ještě jednou oceňuji snahu o pomoc a možná pro mě přece jen bude, když už ne užitečnou, tak minimálně zajímavou zkušeností, pokud brzy vyhledám odbornou pomoc.
Teď mám ale napilno, měl bych dokončit to, s čím jsem strávil posledního 3,5 roku a to za každou cenu. Riskuji zdraví užíváním drog na učení už poslední 3 zkouškové, tak počtvrté už mě to snad nevytrhne. Buď uspěji a budu mít důvod být hrdý na to, že jsem objevil způsob, jak zvládnout něco, co jsem nikdy v životě zvládnout neměl, resp. k čemu mi příroda nikdy nedala šanci; nebo nedostuduji, skončím v nějakém podřadném zaměstnání - a pak bude o jeden zásadní důvod méně, proč nazačít používat drogy i k rekreačním účelům...

Odpověděl: Amrit Sen
Nespavče, zdravím Vás.
Na mnohém, co se týče kriminalizace drog, postihů uživatelů a "války proti drogám", se shodneme. Zastáváme názor, že je lepší investovat do prevence, než do kriminálů a mašinérie, která na obchodu s drogami vydělává, ať už legálně, či nelegálně, ať jde o peníze, nebo moc.
Rád bych Vás povzbudil, ztracený případ určitě nejste, každý má naději. V čem bych byl rád, abychom se rovněž shodli je, že určitě potřebujete kontakt s odbornou podporou a pomocí.
Internetové poradenství má své limity, není nad osobní rozhovor, konzultaci. Co od ní můžete čekat, a jak kontakty na bezplatné anonymní kontakty najít, už víte.
Mám obavu, že když naší nabídku podceníte, bude se Vaše situace komplikovat, malérů přibývat a pokud budete tuto příležitost odkládat, může být opravdu zle.
Zvažte, prosím, znova tuto nabídku.
Buďte na sebe opatrný, hodně štěstí,
Amrit Sen.