Jak mám udržet svojí zálibu v drogách na uzdě?
Honza
Dobrý den, je mi 18 let. před pár měsíci sem začal brát drogy, pravidelně jednou týdně. MDMA, kokain, LSD a chci vyzkoušet i jiné, krom pervitinu a heroinu, ke kterým mám značný odpor. Můj problém je že až moc často o drogách přemýšlím, mluvím a představuji si jak si je dám, nevím jak se toho zbavit. chci fetovat, nemám vůči tomu předsudky, vím že v takové míře to není o moc škodlivější než alkohol a rozhodně se za to nestydím ale nechci o tom přemýšlet když sedím ve škole nebo když jsem venku s přáteli. Je nějaká rada? Přejde to samo až mě to kouzlo něčeho nového a neznámého omrzí? Nebo je to nebezpečná známka začátku závyslosti a měl bych vyhledat pomoc? ..

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
předně vám chci poděkovat za dotaz, i za důvěru a otevřenost, se kterou jste se na naši poradnu obrátil.
Nejspíš odpovím rozsáhleji, než byste čekal, ale mám pocit, že píšete v době, která je vzácná - vidíte, co se děje, užíváte si to, ale zároveň pochybujete a uvědomujete si, že se něco děje.
Pokud jde o drogy, často fází, o které mluvíte vy, lidé slepě a rychle proběhnou a neuvažují nad tím, co se s nimi děje. Přirovanala bych to k zamilovanosti. Přemýšlet o tom, proč na drogy tolik myslím, může jít trochu proti tomu "si je prostě užít" a obdobně je to v období zamilovanosti - lidé často nechtějí vidět negativa, nechtějí vidět to, jak druhému slepě propadají, chtějí si to prostě užít.
Skoro bych řekla, že to, že o tom přemýšlíte, je nějaká vaše vnitřní záchranná brzda, něco, co vám říká "dej si pozor". Ale možná se pletu, nejlépe to víte jen vy sám.
Drogy dokáží být úžasné. Lidé je často prezentují jako něco děsivého a špatného. Pravdou ale je, že většina zážitků, ZEJMÉNA V OBDOBÍ, KDY S NIMI člověk ZAČÍNÁ, je výjimečná, většinou i velmi příjemná. Někdo by řekl, že jsou to zážitky, které vás osvobodí, uvolní, otevřou vám nové cesty. Čím to ale je, že má člověk potřebu hledat takové zážitky? Čím to je, že se nedokáže takto cítit i bez drog? Co vlastně potřebuje? Co mu v jeho životě chybí, že sahá po drogách, látkách, které takto silně ovlivňují jeho mysl?
Na poznáte toto období "zamilovanosti do drogy" právě tak, jak popisujete. Začíná to nenápadně, třeba právě tím, že člověk o droze přemýšlí, přemýšlí o tom, jak by ji sehnal, co by dělal, jaké by to bylo, jaké to bude, těší se ... A právě na tyto momenty se pak "nalepuje" psychická závislost.
Na první schůzce vám na sebe většinou nikdo neřekne to nejhorší. Stejně tak i drogy ukazují svou druhou tvář až po nějaké době, pomalu a postupně. Časem je to tak, že člověk upřednostní drogy před ostatním - ať už jde o koníčky, povinnosti (práci, školu), zdraví, bezpečí, hodnoty, blízké nebo rodinu. Dělá věci, které by jinak neudělal, stává se součástí dění, se kterým nemusí úplně souhlasit, a postupně začíná droga hrát v jeho životě větší a větší roli. Další zrádností je i to, že s drogou má pak člověk spojenou řadu extrémních zážitků, kterým obyčejný život velmi obtížně konkuruje. Při vysazení drogy pak běžný život vypadá poněkud šedý, nudný, nevýrazný, bez významu.
Přemýšlel jste o tom, co se to s vámi vlastně děje? Čím to, že vás v 18 letech drogy a zážitky na nich dokáží tolik pohltit a zaměstnat? Co je to, na co vás drogy dokáží chytit?
Není až tak výjimečné, že někdo propadne kouzlu drog a pouští se do experimentování. Málokdo se však sám pozastavuje nad tím, co se s ním během těchto chvil děje. Vypadá to, že vy jste se ozval právě v tomto okamžiku. Nechtěl byste se zkusit zastavit a porozhlédnout se i po jiných možnostech?
Takže - abych se vrátila k vaší otázce - ano, zdá se mi to nebezpečné. A pokud byste do toho chtěl jít, doporučila bych vám vyhledat odbornou pomoc. I ta může přinést do života řadu intenzivních a hlubokých zážitků, ale s větším pochopením sebe sama a bez chemie. Pokud byste měl o něco takového zájem, nebo se chtěl dovědět víc, budu ráda, když napíšete znovu.
S přáním všeho dobrého,
Gabriela Minařík.