Sny a drogy
H
Dobrý den, chci se zeptat na užívání drog (tráva, piko atd.) a jejich souvislost s nočníma můrama. Jak ovlivnit, aby nebyly? Mám kamarádku, která bere (snad jen příležitostně) piko, ale hulí pravidelně denně a má hrozný sny. A chce to řešit tím, že bude zas sjetá, aby nespala. Co jí mám poradit?

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
vážím si Vaší důvěry. Rozumím Vašim obavám, chápu, že máte o kamarádku starost. Nejspíš budete podobného věku, jako ona. Není jednoduché odpovídat na podobné dotazy, mám na mysli, pokud jde o nezletilé.
Na jednu stranu respektujeme soukromí každého dotazujícího, bez ohledu na věk, jinak bychom mohli naši poradnu zrušit. Na druhou stranu je třeba brát v potaz, že za "dítě", které za sebe nenese ze zákona veškerou právní a další odpovědnost, ještě "ručí" rodiče. Naše pozice, z lidského, etického, odborného i právního hlediska, při odpovídání nezletilým, nebo blízkým nezletilých, kteří mají problém, případně závislým, kteří mají děti v nestandardní péči, není jednoduchá.
Chápu, že se kamarádce z nejrůznějších, pochopitelnelných důvodů, nechce matce svěřovat, že svoje potíže tají. Co je však na bíledni, že by o nich vědět měla. Rozumím i tomu, že se jí nemusí chtít, svěřovat se ani školnímu odborníkovi na psychosociální pomoc, byť by to bylo velmi užitečné.
Služby pro uživatele drog, se v mnoha specifikách, přístupu a práci s klienty, pokud jde o nezletilou mládež, od ostatních služeb, liší.
Pod pojmem "hrozné sny", si lze představit ledacos. Od nočních epizod, které se mohou přihodit každému, ale neznamenají, že by měl kvůli nim člověk užívat drogy, až po noční běsy. Podle toho, jak potíže popisujete, existuje akutní riziko, že u kamarádky mohlo dojít k nastartování psychických poruch, případně k rozvinutí psychické nemoci. To velmi dobře umí, podobně, jako další drogy, především halucinogeny, pervitin i THC (látka obsažená v marihuaně). Tím spíš kombinace drog. Setkáváme se s tím, bohužel, až příliš často.
Možné je i to, že jde o racionalizaci a záměnu příčiny za důsledek, prosté, zástupné zdůvodnění pro užívání drog. Nebudou sny, může být cokoli jiného, "důvodem" pro jejich další užívání...
Každý člověk je originál a reaguje na drogy různě. Také následky užívání drog se mohou u jednotlivců lišit. Zejména lidé, kteří v sobě nosí z nejrůznějších důvodů, předpoklady k psychickým poruchám, bývají takto "postiženi" nejčastěji. Může být velmi těžké a náročné, uzdravit se, a to i v případě, že by už nadále drogy neužívali. Takto mladí uživatelé jsou, oproti lidem, kteří s drogami začnou v pozdějším věku, ohroženější. Riziko destabilizace, vzniku závislosti, zdravotní, tělesné i duševní devastace, je mimořádné.
Měla byste kamarádce předat, že nejlepším, co pro sebe může udělat, bude vyhledat odbornou pomoc a vyložit karty na stůl. Nikdo jí hlavu neutrhne, naopak získá obdiv a respekt, že dokázala přijít sama. Začít může například tím, že zajde do některého nízkoprahového, jakkoli orientovaného zařízení pro děti a mládež v okolí, a s někým z pracovníků si o všem otevřeně, v klidu a soukromí, promluví. Dozví se, včetně konkrétních kroků, které může podniknout, jak na to, aby se cítila, co nejdříve, lépe.
Předpokládám, že popsané potíže nebudou jediným, co kamarádku trápí, nebo ji v předchozím čase trápilo, a nejspíš, s drogami přímo nesouviselo. I tom bude užitečné pohovořit.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlí, rádi Vám kontakty na bezplatné odborné, podporující služby v dosahu, obratem pošleme. Citlivější údaje můžete napsat do skryté poznámky, nebo nemusíme, bude li to Vaším přáním, dotaz, ani odpověď, uveřejnit. Pošleme kód, po jehož vložení na patřičné místo úvodní stránky naší poradny, se naše komunikace otevře pouze, a jen, Vám.
Kamarádka by měla od užívání drog ustoupit a najít si bezpečnější způsob trávení času, přinášet si radost jiným, zdravějším způsobem, nebo přinejmenším dát si od všech drog, na co nejdelší čas, pokoj. Pak připadá v úvahu i možnost, že se zklidní, že můry a ostatní potíže, v horizontu dní, nejpozději týdnů, odezní. Jiná věc je, že i po dlouhodobější rekonvalescenci existuje předpoklad, že se po následném užití drog, potíže vrátí a budou progradovat. Tento předpoklad zůstane aktuálním po zbytek kamarádčina života.
Obávám se, pokud odbornou podporu nevyhledá, že se kamarádka může v stávajícím režimu, velmi brzy zbláznit. V krajním případě, pominu li všechna další mimořádná rizika, nenávratně.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak se situace vyvíjí, jestli Vám, nebo kamarádce, byla odpověď užitečná.
Přeji hodně štěstí, Amrit Sen.