Alopetia
Optimistic
Zdravim. Je možné, aby od občasného užívaní pervitinu vznikla tzv. Alopetia arreata, konkrétně kruhovité ložisko o pruměru cca 3 cm na zátylku hlavy? A je šance, že se to po době upraví? Děkuji.

Odpověděl: Dana Holubová
Nesetkala jsem se s tím. Budu tedy chvíli teoretizovat. Alopecia arreata je jen popisný termín, příčin může být mnoho. Jednou z nich je i porucha prokrvení té oblasti kůže například při poškození nebo ucpání drobných cév. Místo, které popisujete, je často vystavené tlaku, protože se na něm leží (i když jak kdo). To zvyšuje pravděpodobnost třeba drobných trombóz. Jejich pravděpodobnost zvyšuje také nitrožilní užívání jakékoliv drogy, i občasné. Při užívání šňupáním mi souvislost připadá mnohem méně pravděpodobná a muselo by být ve hře víc spolupůsobících faktorů. Pervitin zvyšuje krevní tlak zvýšením látek jako je adrenalin a noradrenalin, které působí jak na srdce, tak přímo na cévy. Zvyšuje tedy riziko poškození cévních stěn a ukládání různých látek nebo srážení krve. Takové usazeniny pak mohou embolizovat. Je pravda, že cévy v měkkých pokrývkách hlavy jsou náchylnější.
Nejlepší ale bude navštívit Dermatologa, může totiž jít o jinou, také vážnou zdravotní příčinu.
Zlepšení závisí na tom, jak se podaří prokrvení obnovit, moc samozřejmé to není. Dá se ale čekat, pokud bude příčina trvat, že způsobí takový problém opakovaně.