pervitin a odebrání dítěte
cipísek
Moje hodně blízká osoba pečující o své dítě 4 roky občas užívá pervitin.dítě chodí do školky,matka se o ní fakticky stará,zajištěné bydlení,peníze.doktorka ani ve školce nemají co by vytkli rodičovským povinostem,ale ospod kontaktovalo otce dítka a po 4 letech co neměl zájem o výchovu ani kontakty s ním vydáním předběžného opatření bylo dítko odebráno matce a předáno \"otci\"uběhl měsíc a s malou se neviděla.Opravdu jsou tak drastické postupy vzití dcerky od mámy standartní?co by měla udělat aby ji měla co nejdříve zpátky?

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že Vás situace ohledně kamarádky a jejího dítěte zneklidňuje.
Ptáte se, zda se jedná o standardní postup ze strany OSPODu a také na to, zda dítě bývá takto "jednoduše" odebráno od matky.
Pokud bych měla usuzovat pouze z toho, co píšete, zdají se mi kroky opravdu velmi razantní a v dnešní době téměř nemyslitelné. Politika sociálních pracovnic z OSPODu je v dnešní době spíše ponechat dítě u matky dokud to jde. Zdá se mi opravdu téměř nemožné, aby bylo dítě odebráno bez podezření na jeho ohrožení při setrvání v péči matky.
Na základě toho, co popisujete mi ani není jasné, proč by mělo být dítě z péče odebráno - pokud se  matka stará, nevidím k tomu žádný důvod bez ohledu na to, zda bere nebo nebere pervitin (i když užívání pervitinu je jistě pro výchovu výrazný rizikový faktor...).
ALE na druhou stranu, je opravdu možné, že došlo k nějakému pochybení  ze strany sociálních pracovnic atd., nevím. Každopádně bych doporučovala se ihned vůči opatření odvolat, řešit celou situaci intenzivně s danou sociální pravovnicí, dokumentovat veškeré kroky, které by mohly v příslušném řízení být ku prospěchu matky (veškeré kroky písemně dokládat) apod.
Říkám si, že na základě "něčeho" - minimálně z formálního hlediska, muselo být dítě odebráno. Pokoušela bych se tedy tato nařčení, na základě kterých, bylo odebráno dítě z péče, napadat a dokazovat chováním opak. Zajisté, pokud je již matka "sledována" kvůli užívání pervitinu, případně kvůli jiným výchovných excesům, bud mít tímto situaci komplikovanější.
V případě, že budou tyto formální postupy selhávat, doporučila bych se také obrátit na některou z poradenských organizací, které se věnují rodinné problematice. Také tam by mohli kamarádce pomoci. Pokud chcete, mohu se pokusit vyhledat nějakou organizaci v místě Vašeho bydliště. Případně na Právní poradnu A. N. O., kde se specializují na právní pomoc lidem, kteří se v souvislosti s drogami dostali do právních potíží, konfliktu se zákonem... (http://poradna.asociace.org/
Každopádně mě mrzí, že se kamarádce dějí takovéto věci, nejenom kvůli ní, ale také kvůli dítěti. Kamarádce také doporučuji abstinovat, pozitivní testy na pervitin by jí v dané situaci určitě nepomohly...
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit.
S pozdravem a přáním pokud možno hezkého dne,
Tereza Mazáková