Strašlivá puberta nebo je v tom droga?
marta
Potřebuji radu. Syn mého manžela z prvního maželství prožívá strašlivou pubertu. Tak to říká aspoň tchýně, ale já jsem ostražitá. Splňuje několik bodů, které odpovídají tomu, že by mohl něco bral a zase něco mě uklidnilo, že ne. Má problémy ve škole. Zhoršil se jeho prospěch tak, že neudělat přijímací zkoušky na střední školu. Do školy se jde když se mu chce. Ztráta koníčků? To snad ani ne. Jeho nikdy nic nebavilo, u ničeho nevydržel. Manžel se snaží ho udržet na fotbalu ( trénuje starší žáky ), jenže jeho to nebaví a abych řekla ani mu to moc nejde. Změna party? Bohužel jeho matka si ničeho nevšimla a u nás je pouze v sobotu a neděli. U nás pro něho chodějí pořád ti stejní kluci. Tak to opravdu nevím. Jeho chování se změnilo, ale to může být skutečně jenom pubertou. Je drzý a začíná být agresivní jak není po jeho. Slabost, spaní přes den. Ne, to jsem si opravdu nevšimla. Nad chutí k jídlu se musím zamyslet. Jsou víkendy kdy by nás snědl všechny jak otesánek, takový má hlad. A někdy vůlbec nejí, ale vůbec, akorát se ňoume v jídle. Hubený byl vždycky. Krade doma, u nás, u babičky, u cizích lidí. Lže a krade. Co dostane to prodá ( mobil, kolo atd ), pochopitelně za pakatel a my to potom vykupujeme zpět. Má všechno. Cpe se mu horem dolem aby nekrad aby všechno měl. S tím pochopitelně nesouhlasím. Kožních defektů a vpichů jsem si nikdy nevšimla. On se přede mnou stydí, což je pochopitelné. Přiznám se, že ho šacujeme, ale nikdy jsme žádné to feťácké nádobíčko nenašli. Co si o tom myslíte. Jsou mé obavy mylné něbo je na tom něco pravdy. Svádím se svou tchýní strašlivý boj o jeho výchovu. Stále je upozorňuji - rozmazlujete ho !!!! Moje obavy jsou o to větší, že syn mého manžela se už dopracoval až k tomu, že má konflikt se zákonem (vykradení stánku, v posledním týdnu vniknul okénkem do cizího domu) . Vypadá to tak, že ho matce odeberou a svěří ho otci. Bývalá manželka je už tak utrápená, že se už ani nebrání a snad si už i odechne. Ale teď tohle všechno čeká na mě. Poraďte mi. Jsou mé obavy oprávněné nebo skutečně jenom jde o pubertu. Děkuji

Odpověděl: Dana Holubová
Myslím, že jmenujete dost věcí na to, aby stálo za to se problémem víc zabývat a vyhledat odbornou pomoc. Drogy často bývají jednou ze součástí těžké puberty a nebo se jejich užívání dá samotné za těžkou pubertu označit, protože patří skoro výhradně k tomuto období. Nádobíčko najít nemusíte, pokud by užíval drogu šňupáním, což je u běžné tvrdé drogy pervitinu častý začátek. Žádné koníčky, které by ho bavily a uspokojovaly, to je rizikový faktor, může braní předcházet. Důležitý indikátor - peníze - krade a všechno prodá. Pokud to nedělá kvůli drogám, může hrát automaty, jet v různých kšeftících, ale drogy jsou v tom velmi často taky, byť třeba ne pravidelně.
Určitě se obraťte na nejbližší K-centrum (najdete v kontaktech). Můžete si s nimi nejdříve promluvit o situaci sama případně s jeho matkou, která o něm ví v tuto chvíli přece jen víc, nejlépe i s manželem. Je potřeba řešit věc společně, aby snaha jednoho nešla proti druhému, také je to mnohem účinnější. Dozvíte se víc i o drogách samotných a věcech kolem braní. Určitě vyplynou různé možnosti řešení. Také se vůči synovi, který se samozřejmě bude změnám bránit, můžete cítit pevnější, jako rodič a člověk který má o situaci přehled, nenechá se tahat za nos a je rozhodnutý uplatnit své možnosti vlivu aby věci neskončily, kde nechce.
V některých městech jsou specializovaná zařízení pro mladé lidi nejen s drogovými problémy, také pro lidi mladší 15ti let, se kterými může být problém pracovat v K-centrech. Případně je možné využít pedagodicko-psychologickou poradnu. V k-centrech by ale každopádně měli tyto kontakty pro Vás mít.