Rajsky plyn
dn
Dobry den, zkusil jsem dnes inhalaci tzv. bombicek (slehackove do sifonu) a byl jsem prekvapen zajmavymi ucinky, avsak nic nevim o pusobeni tohoto rajskeho plynu (N2O? prosim opravte me) na organismus a o dalsich dusledcich. Prosim poradte, popripade me nasmerujte na dalsi informacni zdroj. Dekuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
Rajský plyn je látka v lékařství používaná pro své analgetické (tj. protibolestvé) účinky, ve vyšších dávkách může vyvolat stav celkové anestesie (tzn. že pacienta je možné operovat). Současně má minimální účinky nežádoucí (při pravidelném užívání ovlivňuje metabolismus vit. B 12 - následkem mohou být poruchy krvetvorby, neurologické poruchy, atp.) Kromě toho zneužívání s sebou může nést podobné komplikace jako abusus jakýchkoli jiných látek - nehoda v intoxikaci, zhoršení psychického stavu, atp. Více informací najdete v lékařských učebnicích.
Pokud se mohu vyjádřit k vašemu dotazu, tak si kladu otázku jak moc je bezpečné, nebo rozumné užívat látku a jejimž účinku (a rizicích!)nemám sdostatek informací. Osobně bych vám doporučoval se do takového experimentování vůbec nepouštět. Dobrá rada zní: Pokud se rozhodnete experimentovat s psychottropními látkami, zmapujte si nejprve možná rizika a účinky a potom teprve se rozhodněte, zda do toho půjdete. V případě nejasností nebo komplikací se poraďte s odborníkem. Uvažovat o tom až v nemocnici, nebo na marách je trochu pozdě. :-)