Odhlášení trvalého pobytu zletilého syna
Ondřej
Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, jestli je možné odhlásit trvalý pobyt mému zletilému synovi proti jeho vůli. Máme dům v osobním vlastnictví, ve kterém s námi žije i náš syn 27 let. Má dlouhodobě problémy s alkoholem, nasekal půjčky, spoustu dluhů jsme za něj již splatili, ale máme strach, že by mohla přijít exekuce i na dům. Jaké jsou naše šance? Kde a jakým způsobem můžeme odhlášení provést, popřípadě co všechno k tomu potřebujeme? Díky moc za odpověď. Ondřej

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, našla jsem tyto informace: Změna trvalého pobytu (TP) může být uskutečněna ze tří důvodů: osoba byla zapsána na základně nepravdivých nebo zfalšovaných údajů, došlo k zániku nemovitosti, zaniklo užívací právo tomu, kdo byl přihlášen v nemovitosti. Z trvalého pobytu nelze nikoho odhlásit, ale lze pouze změnit adresu TP. Pokud by totiž bylo možné někoho odhlásit, nemusel by se už nikde přihlásit, a to je v rozporu se zákonem, neboť každý občan musí mít uveden údaj o místě, kde pobývá. Podmínky pro změnu trvalého pobytu osobě, která je v nemovitosti přihlášen/a k TP, vyplývají ze zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, v platném znění, a musejí být splněny zároveň. TP můžete takové osobě změnit za splnění těchto předpokladů: 1) osobě zaniklo užívací právo k nemovitosti (např. Vaše písemné prohlášení, že odvoláváte souhlas s tím, aby u vás dítě bydlelo), 2) osoba v objektu nebydlí , 3) osoba objekt neužívá. Pokud doložíte splnění uvedených podmínek, obecní úřad by měl údaj o TP takové osoby formou správního řízení změnit na adresu ohlašovny, tedy přímo na adresu obecního úřadu (tzv. bezdomovecký TP). Takže bohužel vzhledem k tomu, že Váš syn s Vámi bydlí, nesplňujete (alespoň prozatím) všechny výše uvedené předpoklady. Ale pokud jste vlastníky nemovitosti (tedy domu) pouze Vy s manželkou, nemůže být na něj nařízena exekuce, která se týká pouze syna. Horší je to s movitými věcmi ve Vaší společné domácnosti se synem – zde, pokud přijde exekutor, je třeba jakkoliv (účtenky, svědectví..) doložit, že tyto věci patří Vám a ne synovi(často se musí věci vymáhat až následně soudní cestou). Snad to takto dostačuje, kdybyste potřeboval informace doplnit či odpovědět nějaké další ohledně této problematiky, obraťte se na Právní poradnu A.N.O., telefon: Tel: 222 582 932, kontakt a informace o poradně naleznete na stránkách této drogové poradny v pravém sloupci. Přeji Vám hodně štěstí. Mějte se hezky.