marihuana
blabika
Dobry den, kamarad se snazi po trech letech koureni marihuany prestat a rada bych mu pomohla, jak nejlepe budu moci, ale nedokazala jsem najit dost informaci o tom, jak reaguje telo v pripade, ze clovek prestane kourit marihuanu. Projevi se to nejak na jeho chovani ci zdravotnim stavu? Jak dlouho zustavaji v tele znamky teto drogy? Jak reaguje telo, kdyz by prestat nedokazal a treba po nekolika tydnech zacal znovu kourit? Nyni ma treba stavy, kdy je vsim nadseny a stastny a v zapeti je z neho troska nebo ho dokaze rozcilit, ze zazvoni telefon, jako by mel citlivejsi sluch a trhalo mu to usi. Nebo mu upadne z ruky nejaky predmet a je tim tak rozlitostneny, ze ho to dokaze rozbrecet atd. Nikdy tyto stavy nemel. Pred zacatkem koureni i v jeho prubehu to byl vyrovnany clovek. Patri to k priznakum abstinence? Jak s nim mam tedka jednat a jak mu pomoct, aby se k tomu uz nikdy nevratil? Mnohokrat dekuji za odpoved. B.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den. Je od vás hezké, že chcete kamarádovi v abstinenci pomoci. Neměla byste ale zapomenout na riziko, které to pro vás znamená. Nevím, jak vy sama jste na tom s marihuanou a ostatními drogami, ale někdy je velmi těžké udržet si od nich odstup, když se snažíte někomu takovému pomoct. Snad to ale nebude váš případ. Jinak k vašemu dotazu: Na marihuanu se nevytváří fyzická závislost a tak přestat kouřit marihuanu rozhodně neznamená žádné zdravotní riziko. Spíše naopak, například si tím podstatně ušetří plíce. Pravda je, že se může kamarád necítit dobře, více ve stresu a napětí. To ale souvisí se závislostí psychickou, kterou si pravděpodobně za tři roky kouření vypěstoval. Marihuana způsobuje změnu vědomí, většinou do stavu, kdy se člověk cítí hodně klidně a příjemně a tak věřím, že bez ní může váš kamarád trpět velkými výkyvy nálady. Myslím ale, že jestli byl před začátkem kouření vyrovnaný, jistě takový bude po čase znovu. Je těžké vám radit, jak se k němu máte zatím chovat. Můžete se pokusit jeho stavy občas tolerovat, porozumět tomu, že se necítí dobře (což neznamená schvalování užívání), ale snažit se, aby si je taky sám uvědomil a něco s nimi časem dělal. A rozhodně byste neměla tolerovat jeho výkyvy na úkor sebe. Přeji mnoho štěstí vám i vašemu kamarádovi.