piracetam, pirabene
máma
Nejdříve poděkování, že vaše poradna existuje, pravidelně si v ní listuji a taktéž využívám vašich rad. Zaujala mě zmínka v jednom dotazu o nootropiku. V příbalových informacích se uvádí, že jsou vhodná k léčbě příznaků, které souvisejí s odvykáním při chronickém alkoholismu. Odvodila jsem, že by se dala využít i při léčbě - odvykání drog. Jenže mi chybí informace. Máte, prosím, nějaké zkušenosti? Je možné, aby nootropika vedle účinků na mozkové funkce dokázala podpořit i "odstup" od drog? Dcera (16 let) je nyní na detoxu (heroin, okrajově braun) a poté nastoupí do PL, kde bych chtěla poprosit, aby mohla užívat pirabene. V odpovědi na dotaz se dr. Minařík zmínil o dlouhodobém užívání - dá se ona "dlouhodobost" blíže specifikovat? A ještě jedna otázka: jaký je váš názor na adrenalinové sporty a jejich využití při doléčování? Máte zkušenosti, že by se tímto způsobem drogy, resp. zpětná touha po drogách odstranila ze života léčeného člověka? Děkuji za odpověď. máma

Odpověděl: Jakub Minařík
Ohledmě toho piracetamu (to je účinná látka, obsahují ji různé léky-kalikor, geratam, ...). Asi v odstupu od drog nepomůže, může ale pomoci rekonvalescenci mozku. Na chutě jsou jiné léky-proti crawingu (bažení po drogách). Jejich použití bych ale na vašem místě nechal lékařům v léčebně. Jejich nasazení má svá pevná pravidla (indikace) a pokud je dcera bude splňovat, tak jejich nasazení jistě uváží. Ať tak, nebo onak, stejně vždycky na tom musí dcera zapracovat sama. Léky v případě léčby drogové závislosti mají jen podpůrný efekt.. Pokud dcera bude chtít, tak to jistě zvládne i když se jí do cesty budou stavět nějaké ty překážky. Ony nakonec člověku pomohou si uvědomit co vlastně chce. Ta dlouhodobost-efekt nastupuje řádově po měsících. To znamená, že člověk musí tyhle léky užívat 2-3-6 měsíců aby se plně rozvinul jejich efekt.
Ohledně těch adrenalinových sportů-je to extrémní zážitek-podobně jako drogy, jen možná je to v konečném důsledku zdravější. A může dceři pomoci abstinovat. Ale důležitější bude pro dceru doléčování. Kontakt na doléčovací centrum dostane v léčebně.
Pokud byste měla další otázky, tak se zeptejte. A pokud bydlíte někde v blízkosti Prahy, nebo v Praze, tak můžete i přijít osobně. Rád s vámi vaše dotazy proberu. Nejen ti kteří užívají drogy jsou našimi klienty. I rodiče dost často potřebují pomoci. :-)