Durman
Zaci mi donesli do skoly semena plod se semeny durmanu. Jak je to s jeho jedovatosti - kolik semen muze zpusobit smrtelnou otravu. Jak je to s jeho halucinacnimi ucinky na detsky organismus. Kde najit dalsi podrobne informace Dekuji L. Roller ucitel zs

Odpověděl: Jakub Minařík
Takže-u dětí je letální dose 20-30 semen a měla by odpovídat cca. 4-5 gramům. U Dospělých se mi letální dosi nepodařilo zjistit (ptal jsem se na toxikologickém informačním středisku), ale těch výše zmíněných 20-30 semen by odpovídalo s určitou rezervou dávce, která vyvolá intoxikaci, ale nebude smrtelná. Snad. Odhadem by letální dose mohla být kolem 60 semen (dolní hranice). Jedná se z mé strany skutečně o odhad. Ohledně halucinatorních účinků doporučuji text v Klienické toxikologii autorů Riedel a Vondráček, Avicenum, 197. Je skutečně pěkný. Jinak existuje spousta různých knih a když se podíváte do knihovny, jistě na něco jako Rostliny bohů a nebo Halucinogeny a kultura (obé vydal tuším Maťa) narazíte. Ta poslední kniha obsahuje pěkný popis socio-kulturního kontextu užívání durmanu a jiných halucinogenů u přírodních národů, v tomto případě hlavně indiánů.