Otazka
Konar
Ahoj! Mam problem s clovekem, ktery buhvijak dlouho kouril marihuanu a potykal se s houbickami. Vysledkem byly podivne neudrzitelne stavy, ktere psychiatri diagnostikovali jako schizofrenie a take jej tak zacali lecit. Byl ve stacionari, kde ho "vycistili" a dali do normalu, ale po nejake krizi byl zase v tom. Problemem je, ze je oznacen za nevylecitelne nemocneho - schizofrenika a doktori, ke kterym se dostal a kteri maji v sobe zabudovany styl leceni pred 20 lety, s nim nehodlaji nic delat a stale ho dopuji jen uklidnujicimi prasky. Doslechlo se mi, ze existuji urcite programy nebo terapie. Bohuzel prislusni doktori delaji, ze o nicem nevi a ze drogovy problem to neni, I kdyz to pry mohl byt impuls k rozvoji nemoci. Ja z toho mam pocit jiny a mam dojem, ze by se s takovym clovekem melo pracovat. Soucasna situace je takova, ze je pozadano o invalidni duchod. Nejvetsim kamenem urazu je, ze tento clovek je ve svem stavu nic nedelani spokojeny, obcas si vezme prasky predepsanymi doktory, jednou za 14 dni se dostavi na 15 min k psychiatrovi, zakouri si a je v pohode. Mate nejakou radu, kam se obratit? Diky.

Odpověděl: Dana Pěčová
Víte, někdy se opravdu stane, že tyto drogy mohou probudit duševní chorobu, pokud je v latentním stadiu. Je ale třeba dobře zvážit, zda jde o psychozu, jako vedlejší příznak užívání - tzv. toxickou psychozu, nebo zda se jedná o psychotické onemocnění, které by propuklo nezávazně na užívání drog, ale možná později. Toto rozlišení bývá někdy ale velice obtížné. Toxická psychoza většinou po abstinenci a zaléčení medikamenty odeznívá a potom je možné léky postupně po nějaké době vysadit. Jedná se o poměrně obtížnou diagnostiku. To je možná něco málo k vysvětlení a porozumění. Je také většinou velmi obtížné dosáhnout toho, aby člověk zcela abstinoval a tím se dosáhlo odlišení. Jde o poměrně dlouhodobý a náročný diagnostický proces. který klade nároky na spolupráci klienta. Nevím, v jakém zařízení se léčil, ale mohu Vám doporučit Denní sanatorium Ondřejov - tel. 414 441 98, nebo Psychoterapeutickou a psychosomatickou kliniku ESET -tel. 794 0879.