dotaz mych studentu
Jana
"Vazena poradno, chtela bych se poradit s nasledujici otazkou, kterou vznesli moji studenti a kterou jsem nedovedla rozumne zodpovedet: jeden licil pripad sveho kamarada, ktery prisel vecer z restaurace a najednou zjistil, ze se mu ""prodluzuje ruka"" a kolem sebe vidi divne vzory. Telefonem u kamarada zjistil, ze se jedna o vtip - kamaradi mu dali do piva LSD v nejake nepapirove podobe. Student vice mene propadl panice z mozne ztraty sebekontroly ap. a uzil si velmi neprijemnou noc. Otazka zni, co v takovem pripade delat, jak minimalizovat ucinky drogy. Mam za to, ze existuji nejake krizove chemicke intervence, ale nedovedla jsem upresnit, zda to ma smysl (jaky je to napor na organismus), na jakeho lekare se obratit, zda to vubec delat. Ci zda se snazit napr. usnout (excitujici ucinky asi nedovoli - vzit nejake prasky?) ap. Dekuji za upresneni."

Odpověděl: Dana Holubová
V případě užití LSD je dobré nejprve upravit celkovou situaci - pokud je to možné, poprosit o přítomnost někoho blízkého, s nímž se cítíme bezpečně v bezpečném prostředí (doma ..). Pokud je možné zjistit kolik asi látky bylo a šlo o dávku menší (do 300 mikrog), je úplná ztráta kontroly méně pravděpodobná. Nesilnější učinex by měl odeznít do max. 12ti hodin, mírná změna stavu trvá normálně ještě 2-3 dny. Pokud to vše nepomáhá, je možné se obrátit buď na psychiatrickou ordinaci, nebo na svého praktického lékaře případně na pohotovost. Všude tam Vám mohou podat některé léky používané při těchto stavech. Není ale dobré s léky experimentovat sám doma (Rohypnol atp.), protože efekt může být dost nevypočitatelný.