moje dcera
Máma
Mám velké obavy o svou dceru (25 let), která se před měsícem dozvěděla, že její partner se kterým žila 5 let užíval po celou dobu pervitin (šňupal). Ona tvrdí, že o tom celou dobu vůbec nevěděla i když za poslední půl rok měla určitě signály, že není něco v pořádku. Dost často jsme ho vídali i my s manželem a také jsme nic zvláštního nespozorovali. Byl to v našich očích úspěšný, velice dobře vypadající mladík. Když se její partner přiznal, sám se prý rozhodl, že od dcery odejde (byt je její). Jde mi o to, že dcera jeho závislost strašně špatně nese. Nemůže se s tím srovnat a já se obávám, aby do toho nakonec nespadla s ním, protože i přesto, že už spolu měsíc nežijí - jsou spolu pořád v kontaktu. On tvrdí, že se chce léčit a dcera mu věří! Navštívili spolu několikrát nějaké K - centrum, ale léčit se prý půjde později!! Mluví o tom, ale nic se neděje. Jsem přesvědčena, že to jsou jen plané řeči o čemž mě přesvědčila i jeho rodina se kterou jsem samozřejmě mluvila. Paradox na tom všem je, že ONA kontaktuje jeho! Mám o ní velký strach. Nechci aby se s ním stýkala, protože jí to akorát trápí. Nechce nikoho vidět, shání vše o drogách a mluví o něm jako o chudákovi, který propadl drogám. Na to, že si to udělal sám a dal přednost drogám před ní - vůbec nereaguje. Co mám jako matka dělat abych předešla katastrofě?? Moc se bojím, aby do toho ze zoufalství nespadla také. Myslím, že nikdy žádnou drogu ani nezkoušela, ale s jistotou to tvrdit nemohu. Proč chce pomáhat člověku který o její pomoc ani nestojí? Děkuji za odpověď a mějte s fajn.

Odpověděl: Dana Pěčová
Víte, 5 let, co spolu žili je poměrně dost dlouhá doba na to, aby byla schopna slyšet to, co říkáte. Možná má pocity viny, že na to nepřišla dřív a nepomohla mu. Jeho rozhodnutí od ní odejít může vnímat jako svoje selhání. To by mohla být odpověď na to, proč se mu snaží pomoci. Nejspíš není schopna vidět to, co vidíte vy. Možná se cítí bezmocná ve vztahu ke svému partnerovi jako vy, ve vztahu k ní. Nejspíš nemůžete spoustě věcí zabránit, možná s ní ale můžete hovořit o svém stachu o ní, o tom, aby v návalu pomoci nezačala také brát. Můžete jí dát prostor k tomu, že ji rozumíte.