heroin - léčba
máma
Po cca 6 měsících abstinence dcera (16 let) zrecidivovala. Po dvou měsících je z ní fyzická a psychická troska (heroin si aplikuje nyní především do krčních žil). Začíná uvažovat o léčbě. Snažím se ji přesvědčit, že je nutný následující řetěz: detox, léčení (typu Želiv, Řevnice, M.O.S.T. - Praha 9), komunita (existuje-li pro mladistvé). Komunitu však odmítá (při předchozí léčbě taktéž komunitu odmítla, dala přednost léčbě ambulantní - druhý den po odchodu z léčebny však již zrecidivovala). Jaký je váš názor? A je správná moje úvaha: doba braní drog = celková doba léčení (tj. včetně komunity)? Poslední, třetí otázka: Uvažuji o umístění do výchovného ústavu pro mladistvé, pokud se "dobrovolně-nedobrovolně" nepůjde léčit (pasťák nad ní visí jako Damoklův meč), neboť utíká a "žije" na ulici a je neustále na seznamu pohřešovaných osob. Děkuji za odpovědi. máma

Odpověděl: Barbora Janíková
Píšete, že Vaše dcera začíná uvažovat o léčbě, což může být dobrá známka toho, že si své problémy s braním začíná uvědomovat. Otázkou zůstává, jak vážné její uvažování o léčbě je a do jaké míry si svůj problém s braním heroinu uvědomuje. Řetěz léčebných zařízení, který uvádíte je obvyklý, vždy je však třeba zvážit všechny okolnosti. Komunity pro mladistvé existují (TK Karlov, White Light - více o ter. kom. můžete nalézt na Drog. informačním serveru na webové stránce sananim.cz) a při posuzování toho, zda je pro Vaši dceru vhodná léčba v komunitě, hraje roli více faktorů, (např.také to, jak dlouho a v jakém množství Vaše dcera užívala heroin před léčbou atd.), přičemž komunitní typ léčby je doporučován uživatelům, kteří brali drogy delší dobu a již selhal jiný typ léčby. Délka braní drog se na délce léčby samozřejmě velmi odráží, ale rovnítko mezi nimi být nemusí. Možnost umístit Vaši dceru do výchovného zařízení máte jako její zákonný zástupce, i když by její vůle k léčbě byla lepším řešením. Možná bude lépe zkusit nejprve cestu léčby , a to i nedobrovolně. Píšete, že si vaše dcera aplikuje do krčních žil, což je opravdu velmi nebezpečné místo, protože je v těsné blízkosti žíly i tepna, vzdálenost od krční žíly k srdci a mozku je velmi krátká, hrozí rychlé zanesení infekce?atd. Můžete svou dceru také konfrontovat s touto skutečností ,teď si aplikuje do krčních žil,co bude za měsíc, za dva, kam si pak bude aplikovat? Jak na tom bude zdravotně? Neměla by s tím začít něco dělat? Chtěla bych Vám i Vaší dceři nabídnout pomoc v našem zařízení K-centrum SANANIM, ať už telefonickou či osobní. Budete-li chtít, můžete nás kontaktovat na tel.: 83 87 21 86. Držím Vám palce.