Otazka
uzika
"Jednou se mi přihodila následující věc. Šla jsem se známým člověkem, ke kterému jsem měla poměrně vysokou důvěru, večer na schůzku a na skleničku. Dobře vím, že jsem ten večer, který jsme celý strávili v jednom klubu, moc alkoholu nevypila, což znamená při mém odhadu v časovém rozmezí cca od 22,00 do 02,00 maximálně 3 skleničky šampaňského. Ráno jsem se vzbudila s velkou a poměrně bezdůvodnou depresí. Když jsem si vzpomínala na průběh večera a části noci, která se mi vpodstatě líbila, uvědomila jsem si zpětně své nějak ""jiné"" vnímání svého okolí. Jako by rozostřený pohled na věci okolo, např. na WC jsem měla problém podívat se na sebe do zrcadla, jako bych nemohla na určitou vzdálenost zaostřovat, ve společnosti jsem byla daleko uvolněnější než bývám obvykle a mimo to se mi při určitých, vpodstatě nesmyslných podnětech vybavovaly události z minulosti, na které jsem neměla v tu dobu vůbec důvod myslet ani jsem se jimi nijak v poslední době myšlenkově nezaobírala. Ráda bych věděla Váš názor na to, jestli mi ten člověk mohl do skleničky šampaňského vpravit nějakou drogu, která by takové změny způsobila a pro kterou drogu je toto typické, dle Vašeho odhadu. Také by mě zajímalo, zda by se nějakým odběrem u lékaře ještě druhý den dala přítomnost nějaké drogy v organizmu zjistit, někde jsem totiž slyšela, že se to nepozná... .Jinak jako poslední bych ráda věděla, jaký postih by mohl čekat člověka, který podá druhému v jeho nevědomosti nějakou takovou látku. Tomu člověku jsem přestala věřit..... ."

Odpověděl: Dana Holubová
Pokud budeme uvařovat o možné přidané látce, technicky to možné je. Z Vašeho popisu stavu by se dalo usuzovat na mírný stimulační a velice mírný halucinogenní účinek. Takový účinek by mohla mít velmi malá dávka LSD nebo některé jiné halucinogeny. Vzhledem k ranní depresi není moc pravděpodobná extáze, ani ostatní účinky pro ni nejsou typické. Halucinogeny se obecně dají z krve zjistit jen velmi krátkou doby (hodiny) s vyjímkou marihuany případně hašiše - těch byste si však v nápoji zřejmě všimla, takže v tuto chvíli vše zůstává jen v kategorii dohadů.