co asi/drogy
Sjuza
Nasla jsem si ted pritele, rekl mi, ze byl zavisly, je na konci leceni.Po roce a pul. Leci se uz podruhe, popisovat vam jeho vztah k drogam ted asi nemusim.Verim, ze je vyleceny, ale jistotu nemam ani ja, ani on.Za 14 dni vstoupi do "normalniho" zivota. MOje otazka je, jestli mu ja muzu nejak pomoct, a jak se nemam chovat, co by mu mohlo priblizit minulost.Mam pocit, ze potrebuju nejakou radu, nemam s lecenymi lidmi zadne zkusenosti. Dik

Odpověděl:
Myslím si, že svému příteli v období po návratu z léčby můžete určitě pomoci velkou měrou. Zaprvé už tím, že na něj čekáte mu může samo o osobě dodávat sebedůvěru, kterou je dobré mít. Zadruhé, vztah s vámi může být tím vztahem, kolem kterého si může vytvořit nebo obnovit vztahy s druhými lidmi, za třetí mu můžete být oporou se zvládáním nároků, které na něj bude klást život v nejbližší budoucnosti (hledání práce..). Můžete mu pomoci tím, že budete společně podnikat aktivity, které mu pomohou naplňovat čas, který by ji jinak třeba investoval, i nevědomky, do pro něj rizikových činností. Na druhé straně je podle mého názoru dobré určit si mez toho, co pro svého partnera udělat můžete a co již ne. Zaprvé se tím ochráníte před tím aby jste se sama "nezhroutila vysílením" a zadruhé tím i necháváte prostor i vašemu partnerovi, aby mohl zažít zkušenost, že je schopný se vypořádat s obtížným obdobím v mnoha ohledech sám, bez toho aniž by ho někdo vedl za ruku. Píšete o tom, že jistotu o tom, zda je váš přítel vyléčený, nemáte. S touto jistotou to bude asi vždy trochu složitý. Ale možná by bylo dobré, abyste se k příteli chovala jako byste tuto jistotu měla. Svoji léčbou udělal pro sebe a tedy i nepřímo pro své okolí hodně a bylo by dobré aby za to byl oceněn tím, že mu budete věřit, že tento pokus zbavit se závislosti byl úspěšný. Pokud byste si myslela, že váš přítel potřebuje po svém návratu odbornou pomoc, bylo by dobré kontaktovat příslišná doléčovací zařízení: Centrum následné péče, Holečkova 31, Praha 5, 15000, tel. č. 57326080 nebo Doléčovací centrum SANANIM, Novovysočanská 604/A, Praha 9, 19000, tel.č. 84826844