Brácha
Linda
Dobrý den,díky vám všem za tuhle práci. Poradnu sleduji už delší dobu, co se tyto problémy týkají mojí rodiny. Mám bratra ( 17 ), s naší mamkou žijí v jiném městě než já. Vloni v létě jsme zjistily, že je cca 1,5 závislý na pervitinu. Spíše než že by chtěl ( dealoval a zřejmě mu nastali problému ) se léčil v psych.léčebně a na to v komunitě. Léčbu nedokončil ( celkem 5 měs. ), teď je 4 měs. doma a my víme, že zase bere ( změna chování, u sebe "nádobíčko" ). Do školy zatím chodí. Mamka zoufalá ( otec zemřel ), ale už téměř rezignovala. A teď můj dotaz - co udělat, aby alespoń chodil do školy, fungoval a nezničil si život úplně. Pravidla stanovená při jeho návratu domů nerespektuje, o léčbě nechce slyšet. Mamka mu peníze nedává, předpokládám, že krade. Jak se k němu chovat ?! Ultimáta nezabírají. Dá se na to odpovědět ? Existuje rada? Mockrát děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
Dobrá rada. To máte těžký. Tohle je spíš na návštěvu a dlouhodobější řešení. Mohu nabídnout několik málo postřehů a doporučení.
1. Ultimáta zabírají jen v tom případě, že jsou míněna vážně. V případě porušení podmínek musí dopadnout ruka zákona se vší tvrdostí. Jinak je snad lepší mlčet a žádná ultimáta nedávat. Sama o sobě totiž nikoho nedonutí něco udělat. Donutí až obava z následků a pokud ty nejsou, je to ...
2. Existuje pomoc nejen pro závislé, ale i pro jejich rodinná příslušníky. Obyčejně se jedná jednak o jednorázové rady, často mají také pomáhající zařízení v nabídce rodičovské skupiny. Taková skupina samozřejmě problém za závislého nevyřeší. Pomáhá blízkým závislého porovnat se s nastálou situací, získat jistotu a v případě potřeby vědět jak ho postrčit k tomu, aby to k něčemu bylo. Pokud budu vědět, odkud vaše matka je, mohu se pokusit nějaké zařízení, které má RS nabídnout.
Takže-ozvěte se a my se pokusíme vám nějaký vhodný kontakt nabídnout. Osobně to v tomhle případě vnímám jako smysluplnou cestu a to i v tom případě, že vaše matka již nějaké rady dostala. Držím vám všem palce. :-)