Deset let s ganjou
Orwell
Je mi 30, trávu kouřím asi tak deset let. Kdysi jsem měl období, kdy jsem zkoušel různé věci, tripy, lysohlávky apod., líbilo se mi to, ale časem to prostě vyvanulo, protože mne to příliš zatěžovalo vzhledem k tomu, co mi to dávalo. Přesto mám na tripy velmi dobré a intenzivní vzpomínky. Nikdy jsem neměl s drogou špatný zážitek - ani dojezd, ani nějaké ty stíhy, které by nepřešly zhruba za 15 vteřin. Ale trávu kouřím už těch deset let zhruba 3 - 4 krát týdně, je to pro mě ideální relaxant, umocňuje i návštěvu kina nebo koncertu. Chci podotknout, že jsem přitom stačil vystudovat práva, studovat v zahraničí, celou tu dobu se slušně živit sám, mám práci, která mě baví, dlouhodobě žiju s přítelkyní, která taky kouří i pracuje. Ani můj sexuální drive se moc nesnížil... Nemyslím, že jsem jediný takový případ, i v Amsterodamu jsem viděl spoustu lidí zjevně zvládajících žít životem střední třídy a přitom si užívat ganju. Mimochodem, mám trávu tak rád, že jí s ničím nekombinuju, nepiju ani nekouřím tabák jinak, než v jointech. Mám se i dnes něčeho obávat, kromě rizika rakoviny kvůli kouři?

Odpověděl: Martin Hulík
A kromě dalších zdravotních důsledků (negativní vliv na imunitu, choroby oběhového systému, snížení kapacity plic a celkové kondice,...) ještě asi závislosti, demotivačního syndomu a tak. Míru rizika zvažte sám, podle toho co píšete není asi situace zvlášť akutní. Možná budete v budoucnu před vážným rozhodováním o abstinenci od marihuany. Co bych ale doporučoval v krátké době, je dát si pauzu. Jednak je to zdravé a za druhé teprve pak zjistíte, zda jste na marihuaně závislý a nakolik vlastně váš život ovlivňuje. Při frekvenci 3-4x týdně jste vlastně permanentně pod vlivem. Pauzu si dejte aspoň na měsíc, to je taková minimální doba, za kterou se organismus aspoň trochu vyčistí.
A mimochodem, 10 let je dlouhá doba a vaše frekvence užívání taky není zanedbatelná. Úvaha o závislosti je celkem reálná. No, zkuste vysadit a uvíte, co to udělá. Ještě dodám, že vysazení marihuany je zcela bezpečné (neohrozí vás to na zdraví) a není tedy třeba žádných berliček ve formě léků, alkoholu a jiných drog (právě naopak).
Ještě poznámka k té závislosti a demotivačnímu syndomu: závislost na marihuaně (a platí to i o některých dalších drogách) se pozná tak, že při jejím plánovaném vysazení na minimální plánovanou dobu se dostaví jisté potíže. Jsou to: nutkavé chutě si zakouřit, nedodržení plánované doby abstinence, výrazné výkyvy nálady (hlavně směrem dolů), poruchy spánku, tendence k nadužívání jiných látek, úzkost, deprese, atd.
Demotivační syndrom je stav, do kterého se se dostávají někteří chroničtí uživatelé marihuany. V podstatě je to ztráta chuti do života a neochota podnikat téměř cokoliv jinak, než pod vlivem drogy.